Hjelp til jul

Hjelpetelefonen som drives av Mental Helse er en svært viktig kanal for mennesker som trenger noen å snakke med. Rundt juletider øker pågangen. Generalsekretær Tove Gundersen i Rådet for psykisk helse har vært på besøk hos dem som tar imot alle samtalene. 

Det er gratis å ringe 116 123, og linjene er åpne hele døgnet, alle dager i hele året. I tillegg til telefonen finnes også tjenestene sidetmedord.no og Arbeidslivstelefonen. 

Tåler å ta i mot

I 25 år har Hjelpetelefonen 116 123 vært et tilbud for alle. I løpet av disse årene er det registrert 150.000 anrop og 56.000 telefoner er besvart. En stor andel av de som ringer inn lever alene, og det er flest innringere fra 40 til 69 år. Den yngste var ni år.

Hjelpetelefonens motto er: 
Hver gang en smerte deles med noen, mister den litt av sin kraft. 

Leder av Hjelpetelefonen Aslaug Timland Dale og Tove Gundersen, generalsekretær i Rådet for psykisk helse

Viktig tilbud

Generalsekretær Tove Gundersen tok rett før jul turen til Skien og Hjelpetelefonens "hjerte". Her med daglig leder Aslaug Timland Dale.

- Hjelpetelefonen og andre hjelpetjenester som er åpne og lett tilgjengelige for folk som trenger noen å snakke med, betyr svært mye, sier generalsekretær Tove Gundersen. 

- I mange tilfeller kan det være livreddende å møte et menneske som lytter, som har tid, og som svarer uansett når på døgnet du tar kontakt. 

- Vi vil oppfordre alle som av ulike grunner sliter ved juletider til å bruke hjelpetilbudene som finnes. Det er menneskelig og vanlig at ensomhet eller andre vonde følelser kan bli ekstra sterke når "alle andre" synes å ha det flott. De fleste av oss kjenner på noe som tynger fra tid til annen, og det er godt å vite at det finnes noen som vil ta i mot, sier Tove Gundersen.